Waarmee kunnen we u helpen?
Vul hieronder uw zoekopdracht in en bekijk het resultaat
Veelgestelde vragen
De meest gestelde vragen
- Kan ik mijn vermogen altijd opnemen?
U kunt het saldo van uw beleggingsrekening geheel of gedeeltelijk overmaken naar uw Evi spaarrekening of uw tegenrekening.
Uitzonderingen hierop zijn Evi Pensioen (vanwege het fiscale aspect) en verpande rekeningen.
- Hoe open ik een rekening bij Evi?
Bij Evi opent u online een Evi-rekening. U hoeft geen kantoor te bezoeken.
- Bekijk ons Aanbod
- Op de productpagina van het gewenste product klikt u door naar een rekening openen.
- Daar vult u een online vragenlijst in. Op basis van uw antwoorden bepalen wij uw beleggingsprofiel en ontvangt u een beleggingsvoorstel. U vult uw persoonlijke gegevens in en accordeert de aanvraag.
- Wij zijn verplicht u te identificeren. U hoeft niet bij ons langs te komen. Wij identificeren wij u via ‘afgeleide identificatie’. Daarbij controleren wij of de naam op uw identiteitsbewijs hetzelfde is als die bij een Nederlandse Bank. Daarom kunt u pas inloggen op uw Evi-rekening wanneer wij uw eerste storting hebben ontvangen.
Wilt u meer informatie over of hulp bij het aanvragen van een Evi-rekening? Neem dan contact met ons op.
- Heb ik een betaalrekening nodig bij Van Lanschot?
Nee, bij ons koppelt u de Evi-rekening aan uw huidige betaalrekening. Dit mag een betaalrekening zijn bij iedere Nederlandse bank. Deze rekening moet wel dezelfde tenaamstelling hebben als uw rekening bij Evi.
Vraagt u de rekening aan met één rekeninghouder? Dan mag deze wel met een en/of-betaalrekening gekoppeld worden.- Hoe schrijf ik geld over naar mijn Evi beleggingsrekening?
U kunt geld overschrijven naar uw Evi beleggingsrekening door een bedrag over te maken naar de tussenrekening van Evi. Zet in de betalingsomschrijving uw Evi-rekeningnummer en tenaamstelling. Alle overschrijvingen moeten afkomstig zijn vanaf de gekoppelde tegenrekening. Uw tegenrekening moet dezelfde tenaamstelling hebben als de Evi-rekening.
Overschrijven naar uw Evi beleggingsrekening
Tussenrekening Evi: NL79 FVLB 0227 1614 40
Ten name van: Stichting Beleggersgiro Van Lanschot
Betalingsomschrijving: Vul hier uw Evi- rekeningnummer en tenaamstelling inDe beleggingen worden automatisch voor u aangekocht.
- Hoe schrijf ik geld over naar mijn Evi Spaarrekening?
U kunt eenvoudig geld overschrijven van uw gekoppelde bankrekening naar uw Evi spaarrekening. Uw tegenrekening moet dezelfde tenaamstelling hebben als uw Evi-rekeningnummer. U kunt storten in de volgende drie stappen:
- Voer een overboeking uit vanaf uw betaalrekening naar NL63FVLB0226370208 ten name van: Van Lanschot Kempen inzake Evi.
- Vermeld in de omschrijving: uw rekeningnummer, gevolgd door -02 er achter
- Rond uw overboeking af en binnen twee werkdagen staat uw storting op uw Evi spaarrekening
Hebt u een rekening met Robecofondsen of bent u voormalig Robeco klant? Bekijk dan hier de stortingsinstructies.
- Ik woon in het buitenland. Kan ik een Evi-rekening openen?
- Particulieren en eenmanszaken kunnen alleen een Evi-rekening aanvragen als zij in Nederland wonen.
- Met uw BV (besloten vennootschap) of NV (naamloze vennootschap) kunt u een Evi-rekening openen als uw vennootschap een vestigingsadres in Nederland heeft en deze is geregistreerd bij de Kamer van Koophandel.
- Waar vind ik meer informatie over het beleggingsbeleid?
Meer informatie over ons beleggingsbeleid en filosofie leest u op onze website op de pagina’s Werkwijze en Beleggingsfilosofie. Wilt u meer weten over ons verantwoorde beleggingsbeleid? Kijk dan op de pagina Duurzaam beleggen.
Wilt u meer weten over ons beleggingsbeleid? Neem dan contact met ons op.
- Hoe kom ik in contact met Evi?
Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer 0800 290 29 00 of via Whatsapp op 020 354 45 45, op werkdagen van 8.30 tot 21.00 uur.
Buiten onze openingstijden kunt u mailen naar info@evivanlanschot.nl.
- Wat is een Evi Fonds?
Een Evi Fonds is een overkoepelend fonds (of paraplufonds) met onderliggend circa twintig zorgvuldig geselecteerde beleggingsfondsen. Voor ieder Evi Fonds is gekozen voor een brede spreiding in onderliggende fondsen. Evi heeft vijf verschillende Evi Fondsen, met elk een eigen beleggingsstrategie, variërend van Zeer Defensief tot Zeer Offensief.
- Waarom maakt Evi gebruik van Evi Fondsen?
Beleggen in Evi Fondsen heeft meerdere voordelen. Voor u is overzichtelijkheid het belangrijkste voordeel. In plaats van circa 22 beleggingsfondsen belegt u in één Evi Fonds. We kunnen daarnaast makkelijker inspelen op veranderende marktsituaties en hebben toegang tot fondsen waar individuele beleggers niet in kunnen beleggen.
- Ik ben mijn wachtwoord vergeten of wil een nieuw wachtwoord, wat nu?
Op de inlogpagina kunt u gemakkelijk een nieuw wachtwoord aanvragen. U klikt op de knop 'Nieuw wachtwoord aanvragen' en vult uw rekeningnummer in. Vervolgens krijgt u per e-mail een tijdelijk wachtwoord van ons, wat u direct kunt aanpassen naar een wachtwoord naar keuze.
- Hoe moet ik kiezen tussen sparen of beleggen?
Bij Evi hoeft u niet te kiezen, het kan allebei. Bij uw beleggingsrekening heeft u ook een Evi Spaarrekening. Sparen geeft zekerheid, maar een beperkt rendement. Historisch gezien is de kans groter dat uw euro’s op lange termijn meer waard worden als u ze belegt. Rendement is natuurlijk nooit een garantie, maar kan op lange termijn een groot verschil maken. Beleggen brengt risico’s met zich mee, u kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Wat het beste bij u past hangt af van uw persoonlijke situatie. Lees hier hoe sparen en beleggen prima gecombineerd kunnen worden.
- Hoe kan ik mij opnieuw identificeren?
- Voor de diensten van Evi van Lanschot moet u zich identificeren. Op de pagina uitleg ID check leggen wij uit hoe u dit in drie eenvoudige stappen veilig doet.
Klant worden bij Evi
- Hoe open ik een rekening bij Evi?
Bij Evi opent u online een Evi-rekening. U hoeft geen kantoor te bezoeken.
- Bekijk ons Aanbod
- Op de productpagina van het gewenste product klikt u door naar een rekening openen.
- Daar vult u een online vragenlijst in. Op basis van uw antwoorden bepalen wij uw beleggingsprofiel en ontvangt u een beleggingsvoorstel. U vult uw persoonlijke gegevens in en accordeert de aanvraag.
- Wij zijn verplicht u te identificeren. U hoeft niet bij ons langs te komen. Wij identificeren wij u via ‘afgeleide identificatie’. Daarbij controleren wij of de naam op uw identiteitsbewijs hetzelfde is als die bij een Nederlandse Bank. Daarom kunt u pas inloggen op uw Evi-rekening wanneer wij uw eerste storting hebben ontvangen.
Wilt u meer informatie over of hulp bij het aanvragen van een Evi-rekening? Neem dan contact met ons op.
- Kan ik als US person een rekening openen bij Evi van Lanschot?
- Nee, dat is helaas niet mogelijk. Evi maakt gebruik van eigen fondsen, de Evi Fondsen. Dit zijn zogeheten “Non U.S. beleggingsfondsen” en daardoor meestal niet geschikt als belegging voor US persons.
- Kan ik voor mijn kleinkinderen een rekening openen?
Alleen (één van) de ouders (wettelijke vertegenwoordiger) kunnen een Evi4Kids-rekening openen. U mag dit als opa of oma zijnde wel zelf initiëren. U mag ook storten op deze rekening, maar u dient er rekening mee te houden dat uw storting naar de gekoppelde tegenrekening toe moet en dus niet rechtstreeks naar de Evi-rekening.
Inloggen
- Waar kan ik inloggen?
Voor Evi Beheer, Evi Go, Evi Pensioen en Evi4Kids:
Bezoekt u onze website op een computer? Dan kunt u rechtsboven inloggen. In de browser van uw mobiel of tablet vindt u de loginbutton wanneer u klikt op 'Menu' rechtsboven. U kunt ook de Evi App gebruiken zodra u de App hebt gekoppeld aan uw account. Met een code van 5 cijfers kunt u inloggen.Voor Evi Self Select of Evi One (powered by Robeco):
Voor deze producten kunt u vooralsnog inloggen op deze pagina: Evi van Lanschot. Hierbij vult u uw e-mailadres en uw wachtwoord in. Ter verificatie ontvangt u een bericht op uw telefoon. Voor inloggen op uw mobiel gebruikt u de Inlog App:Meer hulp en informatie vindt u op Apps | Evi-Robeco pagina's (evivanlanschot.nl).
- Waar vind ik mijn rekeningnummer?
Uw Evi-rekeningnummer treft u aan op de eerste pagina van uw overeenkomst. Ook staat het Evi-rekeningnummer genoemd in de overboekingsinstructies.
- Waarom en bij welke handeling krijg ik een verificatiecode?
In het kader van veiligheid vragen wij u voor sommige handelingen een verificatiecode in te voeren. Eens in de 30 dagen ontvangt u een verificatiecode om in te loggen. Daarnaast ontvangt u een verificatiecode wanneer u een opdracht invoert of wanneer u uw rekening aan de Evi App wilt koppelen. De code ontvangt u per sms en is slechts eenmaal te gebruiken.
- Hoe verander ik mijn telefoonnummer?
Wilt u uw mobiele telefoonnummer wijzigen? Neem telefonisch contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
- Kan ik twee telefoonnummers opgeven?
Nee, het is niet mogelijk twee telefoonnummers op te geven. De sms met de verificatiecode kan namelijk maar naar één toestel worden verzonden.
- Kan ik een vast nummer opgeven?
Het is alleen mogelijk om een Nederlands mobiel nummer op te geven en te laten koppelen aan uw beleggingsrekening(en).
- Inloggen op Mijn Evi lukt niet, wat nu?
- Om in te loggen in uw persoonlijke omgeving, is het belangrijk te controleren waar u in kunt loggen:
Als u problemen heeft met inloggen, kan dit meerdere redenen hebben.
Vraag een nieuw wachtwoord aan als:
- U 5 keer of vaker een onjuist wachtwoord heeft ingevoerd (toegang wordt dan geblokkeerd).
- U uw wachtwoord bent vergeten.
Is dit niet het geval? Check dan het volgende:
- Staat Caps Lock aan?
- Logt u op de juiste Evi-pagina in?
- Verwijder de tijdelijke internetbestanden van uw webbrowser of open onze website in een venster in uw webbrowser waarmee u zonder tijdelijke internetbestanden of geschiedenis websites kunt bezoeken. De benaming hiervoor bij verschillende browsers is: Chrome – Incognitovenster, Internet Explorer - InPrivate en Safari - Privémodus.
- Heeft u het juiste Evi-rekeningnummer (bestaande uit zes cijfers) ingevoerd? (Geldt voor: voor Evi Beheer, Evi Go, Evi Pensioen en Evi4Kids)
Kunt u de inlogmogelijkheid niet vinden? Deze vindt u rechts bovenin uw scherm.
Lukt inloggen nog niet? Neem dan contact met ons op, wij helpen u graag verder.
Digitale ID Check
- Waarom moet ik mij opnieuw identificeren?
De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) verplicht ons de identiteit van onze klanten regelmatig te controleren.
- Hoe kan ik me opnieuw identificeren?
In de Evi App kunt u eenvoudig uw identiteitsbewijs uploaden en bevestigen. Heeft u de Evi App nog niet? Download deze dan in de Apple Appstore of in de Google Play Store. Open daarna de app en start de identificatie.
- Wat heb ik nodig voor de identificatie?
- Uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs
- Uw smartphone of tablet met de Evi App
- Tot wanneer kan ik mij identificeren?
U ontvangt per e-mail en/of per brief de uiterste datum waarop identificatie moet hebben plaatsgevonden.
Als u dit niet doet, zijn wij genoodzaakt de toegang tot uw rekening te blokkeren. Het deblokkeren van de rekening is alleen mogelijk als u de stappen voor de identificatie opnieuw heeft doorlopen. Uw rekening is dan binnen enkele werkdagen weer beschikbaar.
- Ik heb geen smartphone of tablet. Wat moet ik doen?
Als u geen smartphone of tablet heeft, neem dan contact op met onze Evi-coaches via 020 354 45 45.
- Wat gebeurt er als ik de identificatie niet uitvoer?
De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) verplicht ons de identiteit van onze klanten regelmatig te controleren. Dit betekent dat wij uw rekening alleen mogen blijven faciliteren indien u zich identificeert.
- De invitatiecode die ik heb ontvangen werkt niet.
Neem contact op met onze Evi-coaches op 020-354 45 45. Zij zijn bereikbaar op werkdagen van 08:30 tot 21:00 uur.
- Waar kan ik de Evi App downloaden?
De Evi App kunt u downloaden via de Apple App store of de Google Play Store. De App is beschikbaar voor uw smartphone en tablet.
Geld inleggen, overschrijven en opnemen
- Hoe schrijf ik geld over naar mijn Evi beleggingsrekening?
U kunt geld overschrijven naar uw Evi beleggingsrekening door een bedrag over te maken naar de tussenrekening van Evi. Zet in de betalingsomschrijving uw Evi-rekeningnummer en tenaamstelling. Alle overschrijvingen moeten afkomstig zijn vanaf de gekoppelde tegenrekening. Uw tegenrekening moet dezelfde tenaamstelling hebben als de Evi-rekening.
Overschrijven naar uw Evi beleggingsrekening
Tussenrekening Evi: NL79 FVLB 0227 1614 40
Ten name van: Stichting Beleggersgiro Van Lanschot (inz. Evi)De beleggingen worden automatisch voor u aangekocht.
- Hoe schrijf ik geld over naar mijn Evi Spaarrekening?
U kunt eenvoudig geld overschrijven van uw gekoppelde bankrekening naar uw Evi spaarrekening. Uw tegenrekening moet dezelfde tenaamstelling hebben als uw Evi-rekeningnummer. U kunt storten in de volgende drie stappen:
- Voer een overboeking uit vanaf uw betaalrekening naar NL63FVLB0226370208 ten name van: Van Lanschot Kempen inzake Evi.
- Vermeld in de omschrijving: uw rekeningnummer, gevolgd door -02 er achter
- Rond uw overboeking af en binnen twee werkdagen staat uw storting op uw Evi spaarrekening
Hebt u een rekening met Robecofondsen of bent u voormalig Robeco klant? Bekijk dan hier de stortingsinstructies.
- Hoe schrijf ik geld over tussen mijn Evi spaarrekening en Evi beleggingsrekening?
Via Mijn Evi kunt u gemakkelijk geld overschrijven tussen uw Evi beleggingsrekening en Evi spaarrekening.
Geld overschrijven van beleggingsrekening naar spaarrekening
Wanneer u een verkoopopdracht opgeeft, kunt u uit twee rekeningen kiezen waar u het geld naar wilt overboeken. Uw geregistreerde tegenrekening of uw Evi spaarrekening (te herkennen aan de toevoeging -02). Uw verkoopopdracht wordt de eerst volgende werkdag in behandeling genomen.Geld overschrijven van spaarrekening naar beleggingsrekening
Open uw spaarrekening door rechtsboven op uw rekeningnummer te klikken. Vervolgens wordt uw Evi spaarrekeningnummer getoond (Evi-rekeningnummer met de toevoeging -02). Klik in het menu op `Opdrachten´. Hier kunt u een bedrag overschrijven vanaf uw spaarrekening.Overschrijven in de Evi app
Via de Evi app geeft u het gewenste bedrag op en daarna verzendt u de opdracht.- Hoe schrijf ik geld over naar mijn tegenrekening?
Via Mijn Evi kunt u geld overschrijven naar uw tegenrekening. Dit kan met een verkoopopdracht, periodieke afschrijving of opname vanaf uw spaarrekening.
Verkoopopdracht
Een verkoopopdracht uitvoeren werkt als volgt:- Log in op Mijn Evi;
- Klik rechtsboven op uw 6-cijferige Evi-rekeningnummer;
- Selecteer uw Evi-beleggingsrekening;
- Klik in de paarse balk op ‘Opdrachten’ en vervolgens op ’Verkoopopdracht‘. U hebt hier de keuze om een verkoopbedrag op te geven of om de hele portefeuille te verkopen;
- Geef aan of de opbrengst naar uw tegenrekening of naar uw Evi-spaarrekening overgeschreven dient te worden;
- U ontvangt per e-mail een bevestiging van uw verkoop.
Verwerkingstijd:
De hele afwikkeling van een verkoop duurt ongeveer vier tot vijf werkdagen (onder voorbehoud van eventuele feestdagen).
Opname vanaf de spaarrekening
Volg onderstaande stappen om het saldo van uw Evi-spaarrekening naar uw tegenrekening te boeken:- Log in op Mijn Evi;
- Klik rechtsboven op uw 6-cijferige Evi-rekeningnummer;
- Selecteer uw Evi-spaarrekening. Dit is uw 6-cijferige beleggingsrekening met toevoeging -02;
- Klik in de paarse balk op ‘Opdrachten’ en vervolgens op 'Onttrekken';
- Hier kunt u aangeven welk bedrag of dat u uw gehele saldo u wilt onttrekken;
- Kies voor ‘Mijn tegenrekening met nummer xxx’ om de gelden over te boeken naar uw vaste tegenrekening.
Verwerkingstijd:
Het duurt ongeveer 24 uur voor uw spaarsaldo is overgeboekt.- Kan ik maandelijks een vast bedrag overmaken naar mijn Evi-rekening?
Ja, u kunt ons maandelijks een bedrag laten incasseren van uw tegenrekening. Ga in Mijn Evi naar de pagina 'Opdrachten' en kies de optie 'Periodieke koop'. Stel hier de maandelijkse incasso in, door een bedrag op te geven wat wij maandelijks van uw tegenrekening mogen incasseren.
U kunt ook een maandelijkse overboeking instellen vanaf uw tegenrekening.
- Wanneer wordt mijn aankoopopdracht verwerkt?
We kunnen een aankoopopdracht alleen verwerken als u vanaf uw vaste tegenrekening geld heeft bijgeschreven op onze tussenrekening, onder vermelding van uw Evi-rekeningnummer. Opdrachten die we ontvangen vóór 11.00 uur, verwerken we op beursdagen dezelfde dag nog. Opdrachten die we ontvangen na 11.00 uur verwerken we de eerstvolgende beursdag.
De verwerking van aankoopopdrachten kan worden vertraagd als Van Lanschot, de broker of de beurs waarop het beleggingsfonds wordt verhandeld gesloten is, bijvoorbeeld door een feestdag. We verwerken uw opdracht dan op de volgende beursdag waarop alle betrokken partijen weer zijn geopend.
- Wanneer wordt mijn geld op mijn Evi Spaarrekening bijgeschreven, als ik geld overschrijf vanaf mijn tegenrekening?
Uw geld is zichtbaar op uw Evi spaarrekening op de eerstvolgende werkdag nadat uw bank de opdracht voor overschrijving verwerkt heeft.
- Wanneer zie ik dat mijn geld is bijgeschreven op mijn tegenrekening, als ik geld overschrijf vanaf mijn Evi spaarrekening?
Geeft u vóór 11.00 uur uw opdracht voor overschrijving op? Dan is het bedrag uiterlijk de eerstvolgende werkdag bijgeschreven op uw tegenrekening.
- Waarom moet ik een extra authenticatiecode invoeren?
Met de authenticatiecode (beveiligingscode) regelt u uw geldzaken nog veiliger en gaan we fraude tegen. Deze code controleert dat de juiste persoon de opdracht geeft en dat niet iemand anders uw gegevens misbruikt. U beschermt zo dus uw rekeningen, met uw wachtwoord én uw telefoon. Het is dus extra veilig.
- Hoe werkt en gebruik ik de authenticatiecode?
De authenticatiecode voert u in als u een opdracht wilt opgeven of uw gegevens wilt wijzigen via Mijn Evi. Zodra u uw opdracht of wijziging bevestigt, ontvangt u de code op uw mobiele telefoon. In uw scherm verschijnt een pop-up waar u de code invoert. Na het invoeren van de code wordt de opdracht verwerkt.
- Ik heb de sms met de authenticatiecode niet ontvangen
Heeft u geen sms met authenticatiecode ontvangen nadat u uw opdracht heeft bevestigd? Dat kan meerdere oorzaken hebben. Misschien hebben wij uw mobiele nummer niet of is het nummer dat wij van u hebben niet correct.
Neem contact met ons op, dan helpen wij u verder. Bekijk onze contactmogelijkheden.
- Benieuwd naar het rendement van uw beleggingsportefeuilles?
Evi berekent iedere dag het rendement op uw portefeuille. Evi berekent het rendement volgens de zogenaamde ‘Time Weighted Return’ methode. Een tijdgewogen rendement verbindt de dagelijkse opbrengst van een investering die is gedaan, vanaf het moment dat deze is ingelegd tot in het heden.
- Kan ik op ieder moment mijn geld opnemen?
Bij alle Evi-rekeningen, behalve bij Evi Pensioen, kunt u (een deel van) uw saldo overmaken naar uw Evi-spaarrekening of naar uw eigen tegenrekening. Maar weet wel, beleggen doet u eigenlijk voor de lange termijn, zodat uw vermogen alle kans krijgt om te groeien. Bij een kortere beleggingshorizon heeft uw vermogen minder tijd om tussentijdse koersbewegingen op te vangen.
Bij Evi Pensioen staat uw vermogen op een geblokkeerde rekening wegens het fiscale aspect. Alleen onder bepaalde voorwaarden is dit saldo op te nemen.
- Het bedrag dat ik heb ontvangen is anders dan toen ik verkocht. Hoe komt dat?
- Bij Evi belegt u in beleggingsfondsen . Deze worden op beursdagen eenmaal per dag verhandeld . Op het moment van de verkoopopdracht is de definitieve koers van uw Evi Fonds daarom nog niet bekend . De verkoopopbrengst van uw beleggingen kan hierdoor afwijken van de portefeuillewaarde die u op het moment van verkopen zag in de Evi App of in de Mijn Evi webomgeving . Het bedrag dat u ontvangt kan daarom lager of hoger uitvallen.
- Hoe lang duurt het verwerken van een verkoopopdracht?
Geeft u uw verkoopopdracht op beursdagen voor 11:00 uur, dan gaat uw opdracht nog dezelfde dag naar de beurs. Een verkoopopdracht na 11:00 uur wordt de eerstvolgende beursdag verstuurd. De hele afwikkeling van een verkoopopdracht duurt maximaal vijf werkdagen . De verkoopopbrengst wordt in één keer overgeschreven naar uw tegenrekening.
- Worden de kosten van de beheervergoeding ingehouden?
- Wanneer u uw volledige portefeuille verkoopt, houden we de beheervergoeding of service fee direct in op de verkoopopbrengst. Hiervoor ontvangt u dus geen aparte rekening.
Mijn Evi omgeving
- Bij het inloggen ontvang ik geen sms met authenticatiecode of verificatiecode
Krijgt u bij het inloggen geen sms of authenticatiecode binnen? Neem dan contact met ons op. Ons team helpt u verder. Bekijk onze contactmogelijkheden. Let op! Deze code is 1x per 30 dagen per apparaat nodig.
- Hoe log ik in op mijn gekoppelde spaarrekening
U kunt inloggen op uw gekoppelde spaarrekening door in te loggen via Mijn Evi met uw rekeningnummer en wachtwoord. In de Mijn Evi omgeving, ziet u in de paarse balk uw Evi beleggingsrekeningnummer met het bijbehorende saldo staan. Als u hierop klikt, verschijnt er een tweede regel met uw Evi spaarrekening en saldo. Als u hierop verder klikt komt u in de omgeving van uw Evi spaarreking.
- Is het veilig om via Evi online te beleggen?
Online beleggen via Evi is volkomen veilig. Wij hebben veel geïnvesteerd in de beveiliging van onze website en app. Zo voorkomen we dat onbevoegden toegang krijgen tot uw rekeningen en zijn we er zeker van dat u via een veilige verbinding online kunt beleggen. Dat doen wij op de volgende manieren:
Een beveiligde toegang tot Mijn Evi
Om via Mijn Evi toegang te krijgen tot uw Evi-rekening en om aankoop- of verkoopopdrachten te plaatsen, heeft u een rekeningnummer en een wachtwoord nodig. Alléén met de juiste combinatie van uw rekeningnummer en wachtwoord krijgt u toegang tot Mijn Evi. Uw wachtwoord is alleen bij u bekend. Bewaar dit wachtwoord zorgvuldig. Daarnaast krijgt u via sms een authenticatiecode waarmee u uw opdracht bevestigt.Beveiligde verbinding
Als u inlogt, wordt een beveiligde verbinding tot stand gebracht tussen uw computer en het systeem van Evi. Hiervoor maakt Evi gebruik van SSL-technologie. Met behulp van een SSL-verbinding worden gegevens die tussen uw computer en Evi worden verzonden, beveiligd met een versleuteling. Deze sleutel is aanwezig in het certificaat dat uw browser ontvangt, zodra u klikt op de inlogpagina van internetbankieren. U kunt dit zien aan het groene, gesloten ‘slotje’ dat voor de URL in de adresbalk verschijnt wanneer u Mijn Evi opent. Dit certificaat garandeert onder meer de identiteit van de website. De SSL-technologie heeft zich in de praktijk al ruimschoots bewezen.Overboeking
Daarnaast kunnen wij alleen geld overschrijven naar de vaste tegenrekening die u hebt opgegeven. Deze tegenrekening staat op dezelfde naam als uw Evi rekening. Het is niet mogelijk om geld over te schrijven van Evi naar derden.- Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?
Bij het aanvragen van de Evi rekening hebt u een wachtwoord aangemaakt. Bent u deze vergeten? Dan is dat geen probleem. U kunt op de inlogpagina gemakkelijk een nieuw wachtwoord aanvragen. Binnen enkele minuten ontvangt u een tijdelijk wachtwoord via de e-mail, welke u gelijk aan kunt passen.
- Ik krijg een melding dat mijn rekeningnummer of wachtwoord onjuist is
Krijgt u de melding dat u uw rekeningnummer verkeerd heeft ingevoerd? Loop dan uw Evi rekeningnummer nog eens goed na. Deze kunt u vinden in uw overeenkomst of in de e-mail waarin wij bevestigen dat de rekening geopend is.
Krijgt u de melding dat u uw wachtwoord verkeerd heeft ingevoerd? Controleer dan of de instellingen van uw toetsenbord nog goed staan. Staat de Caps Lock nog aan? En staat de taal van uw toetsenbord nog op Nederlands? U kunt dit testen door in Word tekst te typen. Mocht u de melding blijven krijgen, dan raden we u aan een nieuw wachtwoord aan te vragen.
- Ik krijg bij het inloggen de melding dat er een technische storing is bij Evi
Helaas komt het soms voor dat er een technische storing is, waardoor u tijdelijk niet kunt inloggen. Toch kunt u deze melding ook krijgen door bijvoorbeeld een probleem met opgeslagen cookies op uw computer. Allereerst kunt u proberen de browser volledig te sluiten en opnieuw op te starten, om vervolgens nog eens in te loggen. Daarnaast kunt u ook proberen in te loggen via een nieuw privé- of icognitovenster in uw browser. Werkt dit niet? Dan kunt u het via een andere browser proberen.
U kunt de opgeslagen cookies ook verwijderen. Dit kunt u doen door de instellingen van uw browsergeschiedenis te wissen en vervolgens het verwijderen van cookies aan te vinken.
- Ik krijg een melding dat er geen beveiligde verbinding is. Wat kan ik hieraan doen?
Waarschijnlijk maakt u gebruik van een programma met een zogenaamde ‘Bankierbeveiliging’, zoals F-secure. Het kan voorkomen dat het programma de Evi inlogpagina niet herkent, terwijl dit wel zal moeten. U kunt met de extensies van uw browser de Bankierbeveiliging uit- en aanzetten. Meestal is het probleem hiermee opgelost. Dit kunt u als volgt doen:
Via Google Chrome:
- Klik op het browsermenu (de 3 verticale stippen) rechtsboven in uw scherm.
- Kies voor ‘meer hulpprogramma’s’ en vervolgens voor ‘extensies’.
- Naast het bankierbeveiligingsprogramma ziet u dan een schuifje staan.
- Schuif deze uit en vervolgens weer aan.
Via Firefox:
- Klik op het browsermenu (de 3 strepen) rechtsboven in uw scherm.
- Kies in het menu voor ‘Add-ons’.
- Schakel de Add-on van het bankierbeveiligingsprogramma uit en vervolgens weer in.
Via Internet Explorer:
- Open het browsermenu (het tandwieltje) rechtsboven in uw scherm.
- Kies in het menu voor ‘Invoegtoepassingen beheren’.
- Selecteer het bankiersbeveiligingsprogramma.
- Schakel het programma uit en daarna weer in door op de knop ‘Uitschakelen’ en vervolgens ‘Inschakelen’ te klikken.
U kunt ook rechtstreeks naar de inlogpagina gaan door het volgende in uw adresbalk in te vullen: https://mijn.evivanlanschot.nl
- Waar kan ik mijn rekeningnummer achterhalen?
U kunt uw rekeningnummer terugvinden in uw overeenkomst of in de e-mail waarin wij bevestigen dat uw rekening is geopend. Uw Evi rekeningnummer bestaat altijd uit 6 cijfers.
- Waar kan ik mijn jaaropgave vinden?
U kunt uw jaaroverzicht terugvinden in Mijn Evi of in de Evi App. Wanneer u inlogt in Mijn Evi klikt u op Archief en scrollt u naar Jaaropgave. In de Evi App gaat u naar Meer, klikt u op Archief en kunt u vervolgens scrollen naar Jaaropgave.
Hoe geef ik een wijziging door?
- Hoe pas ik mijn adresgegevens aan?
Telefonisch
Evi van Lanschot is op werkdagen bereikbaar van 8.30 tot 21.00 uur via telefoonnummer (020) 354 45 45. Onze collega’s helpen u graag verder.
Per post
Wijzig uw adresgegevens met het formulier Adreswijziging. Indien de rekening op twee namen staat zult u beiden moeten tekenen voor de wijziging.U stuurt het formulier per post naar het volgende adres:
Evi
Leonardo da Vinciplein 60
5223 DR ’s-Hertogenbosch- Hoe pas ik mijn e-mailadres aan?
Wijzig uw e-mailadres via Mijn Evi, op de pagina ‘Mijn gegevens’.
- Hoe pas ik mijn wachtwoord aan?
Pas uw wachtwoord aan via Mijn Evi, op de pagina ‘Mijn gegevens’.
Wachtwoord vergeten? Vraag een nieuw wachtwoord aan. Vul uw Evi-rekeningnummer in en klik op bevestigen. Vervolgens ontvangt u binnen enkele minuten een nieuw wachtwoord per e-mail.
- Kan ik meer tegenrekeningen opgeven?
Nee. U kunt maar één tegenrekening opgeven.
Alle overschrijvingen lopen via deze rekening. De tenaamstelling van uw tegenrekening moet hetzelfde zijn als de tenaamstelling van uw Evi-rekening. Vraagt u een zakelijke Evi-rekening aan? Dan moet de tegenrekening ook op naam staan van uw onderneming.
- Kan ik beleggingsfondsen overboeken van en naar mijn Evi beleggingsrekening?
Nee, u kunt geen beleggingsfondsen overboeken van en naar uw Evi-rekening. U kunt wel de beleggingen verkopen en het vermogen overboeken naar uw Evi-rekening. Wij verzorgen vervolgens de aankoop van uw beleggingen.
- Kan ik tussentijds mijn risicoprofiel aanpassen?
Ja. U kunt bij de Evi producten altijd het risicoprofiel aanpassen, behalve bij Evi Pensioen. Bij Evi Pensioen belegt u namelijk volgens het 'Life Cycle principe' en waardoor u uw risicoprofiel niet kunt aanpassen.
Het risicoprofiel kunt u gemakkelijk aanpassen via Mijn Evi. Log in en kies in het menu voor ‘Opdrachten’ en vervolgens ‘Profiel wijzigen’.
Meer informatie over wijzigen van uw risicoprofiel voor een specifiek Evi product? Kijk bij de veelgestelde vragen over het product.
- Kan ik een rekeninghouder toevoegen of wijzigen?
Nee, u kunt geen rekeninghouder toevoegen of wijzigen nadat de rekening is geactiveerd.
- Hoe wijzig ik mijn tegenrekening?
Telefonisch
Evi van Lanschot is op werkdagen bereikbaar van 8.30 tot 21.00 uur via telefoonnummer (020) 354 45 45. Onze collega’s helpen u graag verder.
Per post
Wijzig uw tegenrekening met het formulier Wijzigen Tegenrekening. Indien de rekening op twee namen staat zult u beiden moeten tekenen voor de wijziging.
Om de wijziging door te voeren hebben we ook een kopie van uw legitimatiebewijs nodig, deze kunt u als bijlage meesturen.U stuurt het formulier per post naar het volgende adres:
Evi
Leonardo da Vinciplein 60
5223 DR ’s-Hertogenbosch- Hoe kan ik mijn Evi rekening opheffen?
Voordat uw Evi-rekening opgeheven kan worden, moet het saldo van het beleggingsgedeelte en spaargedeelte van de Evi-rekening € 0,- zijn. Verkoop daarom eerst de portefeuille en boek ook zelf het eventuele spaarsaldo over naar uw tegenrekening.
Wilt u nog een jaaropgave ontvangen over het jaar waarin de rekening wordt opgeheven?
Heeft u nog een jaaropgave nodig voor de belastingaangifte van het huidige jaar? Dan kunt u in het verzoek aangeven om de rekening te laten sluiten per 1 mei van het volgende kalenderjaar. Dan kunt u namelijk begin volgend jaar het jaaroverzicht downloaden.Stuur ons een e-mail
Het opheffen van uw rekening gaat per e-mail. Stuur uw e-mailbericht naar info@evivanlanschot.nl met een verzoek tot het opheffen van uw Evi-rekening. Hierna krijgt u altijd een bevestiging vanuit Evi van Lanschot.Vermeld in uw e-mail de volgende gegevens:
- Evi-rekeningnummer;
- Tenaamstelling rekening;
- NAW-gegevens;
- Eventueel: het verzoek om de rekening pas in het nieuwe jaar te sluiten i.v.m. het beschikbaar stellen van het jaaroverzicht.
- Hoe meld ik het overlijden van een klant van Evi?
Wanneer een van onze rekeninghouders is komen te overlijden verzoeken wij u ons dat zo spoedig mogelijk te melden. U mag de melding per e-mail doen toekomen via info@evivanlanschot.nl. Naast de overlijdensdatum en het Evi rekeningnummer ontvangen wij graag de contactgegevens van de persoon die wij mogen benaderen met betrekking tot de afwikkeling van de erven. Deze bestaan uit een naam, telefoonnummer en de relatie tot de overledene.
Na het ontvangen van uw mail zullen wij contact met u opnemen voor verdere afwikkeling.
Evi App
- Inloggen op de Evi App lukt niet, wat nu?
Als u problemen heeft met inloggen in de app, kan dit meerdere redenen hebben.
Ik log voor de eerste keer in
Als u de app voor het eerst gaat gebruiken, logt u in met uw Evi-rekeningnummer en uw Mijn Evi-wachtwoord in. Vervolgens krijgt u via een sms een verificatiecode toegestuurd, die u in de app invoert. Daarna kiest u een vijfcijferige pincode waarmee u voortaan kunt inloggen. Komt de sms met verificatiecode niet binnen, of wordt de code niet geaccepteerd? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag verder.Ik ben al eerder ingelogd
Een aantal redenen en oplossingen kunnen zijn:- Controleer in de Apple App Store of Android Play Store of u de app kunt updaten naar de laatste versie.
- Bent u uw pincode vergeten of heeft u het vaker dan 3 keer geprobeerd? Dan moet u uw pincode resetten met uw Evi-rekeningnummer en uw Mijn Evi-wachtwoord.
- Heeft u het wachtwoord van Mijn Evi veranderd? Dan moet u de app opnieuw registreren.
- Het kan zijn dat u de verplichte jaarlijkse profielcheck moet doen, waarbij u controleert of uw beleggingsdoelen zijn veranderd. Deze check kan alleen via de website. Log op een computer in via Mijn Evi en controleer uw risicoprofiel en uw beleggingsdoelstellingen. Na deze check kunt u de app weer gebruiken.
Lukt het inloggen nog niet? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag verder.
- De sms met authenticatiecode of verificatiecode komt niet binnen, wat moet ik doen?
Neem contact met ons op als de sms met authenticatiecode of verificatiecode niet bij u binnenkomt. Ons team helpt u verder. Bekijk onze contactmogelijkheden.
- De verificatiecode wordt niet geaccepteerd, wat moet ik doen?
Vult u bij het registeren van de Evi app de verificatiecode in en wordt deze niet geaccepteerd? Neem dan contact met ons op. Ons team helpt u verder. Bekijk de contactmogelijkheden.
- Ik krijg in de Evi App de melding dat ik de periodieke toets moet doen of dat mijn risicoprofiel is verlopen. Wat moet ik doen?
Eén keer in de 5 jaar bent u verplicht om opnieuw de vragenlijst te doorlopen. Zo kunnen wij u opnieuw een risicoprofiel adviseren. U bepaalt zelf of u dit advies opvolgt of alsnog een andere keuze maakt.
- Hoe verander ik mijn pincode van de Evi App?
U kunt in het menu van de app onder Instellingen uw pincode aanpassen.
- Hoeveel Evi-rekeningen kan ik koppelen aan de Evi App?
U kan eenvoudig meerdere Evi rekeningen koppelen aan de Evi App. Zo heeft u met één app toegang tot al uw Evi rekening(en). Het werkt als volgt:
Bent u nog niet ingelogd?
Wanneer u de Evi app opent, kunt u meerdere rekeningen koppelen door linksboven te klikken op 'Mijn Rekeningen' en daarna te kiezen voor 'Nieuwe rekening toevoegen'. Dit proces kunt u voor al uw rekeningen herhalen.
Bent u wel al ingelogd?
Dan kan u dit proces eenvoudig doorlopen door rechtsonder in de app te klikken op 'Meer'. Selecteer vervolgens de optie 'Rekening toevoegen' en volg de stappen.
- De Evi App voor tablet werkt niet (goed), wat moet ik doen?
Download op uw tablet onze nieuwste Evi App, die beschikbaar is voor mobiel én tablet.
Onze tablet apps gaan vervallen. Ze worden daarom ook niet meer geüpdatet en kunnen daardoor niet (goed) meer werken.
- Hoe registreer ik de Evi App op mijn telefoon?
Bent u net klant geworden en wilt de app installeren? Let op dat u dan het wachtwoord van uw Mijn Evi-account al heeft aangepast. Doet u dit namelijk nadat u de app heeft geïnstalleerd, dan moet u de app opnieuw registeren.
Registreer de app zo
Stap 1 - Download de app op uw telefoon.
Stap 2 - Open de app en vul uw Evi-rekeningnummer en Mijn Evi-wachtwoord in.
Stap 3 – U krijgt via een sms een verificatiecode toegestuurd. Voer deze code in de app in.
Stap 4 – Kies een vijfcijferige pincode waarmee u voortaan kunt inloggen.De installatie in afgerond. U kunt vanaf nu de Evi App gebruiken.
- Waar kan ik de Evi App downloaden?
De Evi App is geschikt voor mobiel én tablet, en is beschikbaar voor Android en iOS.
Download de app hier:
- Waarom vraagt de Evi App om toegang tot het adresboek en bestanden?
Om de Evi App goed te laten werken, heeft Evi toegang nodig tot enkele gegevens in uw telefoon of tablet. Toegang tot het adresboek is nodig om rechtstreeks vanuit de Evi App te kunnen bellen met Evi. Daarnaast is toegang nodig tot mediabestanden in verband met bestanden in uw archief. Om deze bestanden te kunnen openen, moet er een PDF-viewer geopend worden. Evi houdt rekening met uw privacy. Bekijk ons privacystatement.
Veelgestelde vragen over zakelijk beleggen
- Welke mogelijkheden heb ik om zakelijk te beleggen?
U kunt kiezen voor zakelijk beleggen als bv/nv of zakelijk beleggen als zzp’er/eenmanszaak. Wilt u zakelijk gaan beleggen met vermogen uit uw bv of nv? Dan heeft u de keuze uit het openen van een zakelijke Evi Beheer rekening (door tijdens het openen van een rekening bij de vraag ‘Voor wie wilt u beleggen?’ te kiezen voor ‘Voor mijn bedrijf’) of een Evi Go Zakelijk rekening.
Wilt u zakelijk gaan beleggen als zzp’er/eenmanszaak? Dan heeft u de keuze uit het openen van een particuliere Evi Beheer rekening (door tijdens het openen van een rekening bij de vraag ‘Voor wie wilt u beleggen?’ te kiezen voor ‘Voor mijzelf of mijn eenmanszaak’), een Evi Go-rekening of een Evi Pensioen rekening. Bij het invullen van uw achternaam voegt u dan de opmerking ‘h.o.d.n.’ (handelend onder de naam) en de naam van uw eenmanszaak in.
- Wat is het verschil tussen Evi Go en Evi Go Zakelijk?
Evi Go Zakelijk is speciaal voor ondernemers die willen beleggen met vermogen uit een bv of nv. Ondernemers die willen beleggen met vermogen wat ze als zzp’er of eenmanszaak hebben verdiend, kunnen hiervoor net als particulieren kiezen voor Evi Go. Want juridisch is er geen verschil tussen particulieren en zzp’ers/eenmanszaken.
- Wat is het verschil tussen Evi Go Zakelijk en een zakelijke Evi Beheer rekening?
Met Evi Go Zakelijk belegt u zelf in één van de 5 Evi fondsen. U kiest zelf welk fonds. U bepaalt dan ook zelf hoeveel risico u wilt en kunt lopen met uw beleggingen. En wanneer u bent begonnen met beleggen, moet u ook zelf monitoren of het Evi fonds wat u heeft gekozen nog past bij uw financiële situatie.
Bij het openen van een zakelijke Evi Beheer rekening helpen wij u bij het bepalen van uw beleggingsprofiel (risicoprofiel). We stellen u minstens 15 vragen om helder te krijgen wat uw financiële doelen zijn en hoeveel risico u wilt en kunt lopen. Aan de hand van uw antwoorden krijgt u van ons een voorstel voor hoe wij uw zakelijke vermogen voor u gaan beleggen. En als u daarmee akkoord bent, gaan wij dat ook voor u doen.
- Wat kost Evi Go Zakelijk?
Bij Evi Go Zakelijk betaalt u een vaste servicefee. Ook rekenen het Evi fonds en de onderliggende beleggingsfondsen waarin u belegt indirecte kosten. Die kosten kunnen variëren. Kijk voor meer informatie over de tarieven van Evi Go Zakelijk op de pagina Tarieven Evi Go Zakelijk.
- Welk Evi fonds moet ik kiezen?
Dat is helemaal aan u. Bij Evi Go Zakelijk is het aan u om te bepalen hoeveel beleggingsrisico u wilt en kunt lopen. Elk Evi fonds kent een andere verhouding tussen risico en potentieel rendement.
Vindt u het lastig om een Evi fonds te kiezen? Dan is Evi Beheer misschien een alternatief. Hierbij bepalen we samen met u door middel van een vragenlijst welk beleggingsprofiel het best aansluit op uw situatie.
- Kan ik mijn Evi fonds wijzigen?
Ja, u heeft bij Evi Go Zakelijk op ieder moment de vrijheid om een ander Evi fonds te kiezen. Het is zelfs aan te raden om regelmatig te checken of uw beleggingsstrategie nog past bij uw situatie. Zo niet, kunt u gaan voor een defensiever of juist offensiever Evi fonds. Uw fonds wijzigen kan eenvoudig via Mijn Evi of de Evi App.
Evi Go
- Wat kost Evi Go?
De kosten voor Evi Go bestaan uit directe kosten en indirecte kosten.
De directe kosten bestaan uit de servicefee: een percentage van het gemiddeld belegd vermogen. Deze vergoeding wordt berekend over het gemiddeld belegd vermogen en wordt ieder kwartaal achteraf in rekening gebracht. Het gemiddeld belegd vermogen berekenen we door de waarde van uw vermogen van de laatste vier maanden bij elkaar op te tellen en te delen door vier.
De indirecte kosten verschillen per Evi Fonds door de afwijkende samenstelling van de portefeuille. Deze kosten brengen wij niet rechtstreeks bij u in rekening, maar zijn verwerkt in het rendement van het Evi Fonds waarin wordt belegd.
Kijk voor de percentages van de directe kosten en de percentages van de verwachte indirecte kosten op de pagina Tarieven.
Het aanhouden van spaargeld op de aan de beleggingsrekening gekoppelde spaarrekening is kosteloos.
- Welk Evi Fonds moet ik kiezen?
Dat is helemaal aan u. Bij Evi Go is het aan u om te bepalen hoeveel beleggingsrisico u wilt en kunt lopen. Elk Evi Fonds kent een verhouding tussen risico en potentieel rendement.
Vindt u het lastig om een Evi Fonds te kiezen? Dan is Evi Beheer misschien een alternatief. Hierbij bepaalt Evi middels een vragenlijst samen met u welk beleggingsprofiel het best aansluit op uw situatie.- Wat is het verschil tussen Evi Beheer en Evi Go?
Met Evi Go belegt u zelf in één van de vijf Evi Fondsen. U bepaalt daarom ook zelf hoeveel risico u wilt en kunt lopen met uw beleggingen. Het invullen van een vragenlijst is daarom niet meer nodig. Ook wanneer u begonnen bent met beleggen moet u monitoren of uw Evi Fonds nog past bij uw financiële situatie.
Bij Evi Beheer stellen we u tenminste 15 vragen om helder te krijgen wat uw financiële doelen zijn. Aan de hand van uw antwoorden krijgt u van Evi een voorstel hoe te beleggen.
- Kan ik mijn Evi Fonds wijzigen?
Ja, u heeft bij Evi Go op ieder moment de vrijheid om een ander Evi Fonds te kiezen. Het is zelfs aan te raden om regelmatig te checken of uw beleggingsstrategie nog past bij uw situatie. Zo niet, kunt u gaan voor een defensiever of juist offensiever Evi Fonds. Uw Evi Fonds wijzigen kan eenvoudig via Mijn Evi of de Evi App.
- Hoe schrijf ik geld over naar mijn Evi Spaarrekening
U kunt eenvoudig geld overschrijven van uw gekoppelde bankrekening naar uw Evi spaarrekening. Uw tegenrekening moet dezelfde tenaamstelling hebben als uw Evi-rekeningnummer. U kunt storten in de volgende drie stappen:
- Voer een overboeking uit vanaf uw betaalrekening naar NL63FVLB0226370208 ten name van: Van Lanschot Kempen inzake Evi
- Vermeld in de omschrijving: uw rekeningnummer, gevolgd door -02 er achter
- Rond uw overboeking af en binnen twee werkdagen staat uw storting op uw Evi spaarrekening
Hebt u een rekening met Robecofondsen of bent u voormalig Robeco klant? Bekijk dan hier de stortingsinstructies.
- Hoe wordt de rente berekend en wanneer ontvang ik rente?
Op basis van de hoogte van uw spaarsaldo en het rentetarief rekenen wij iedere dag uit hoeveel de rente over uw spaarsaldo voor die dag is. In het begin van het eerste kwartaal of bij het opzeggen van uw rekening, verrekenen wij deze rente met uw spaargeld.
- Valt mijn spaarsaldo onder het depositogarantiestelsel (DGS)?
Ja, het spaargeld op uw beleggingsrekening bij Evi van Lanschot valt onder het depositogarantiestelsel. Het depositogarantiestelsel garandeert dat u uw spaargeld of een deel daarvan terugkrijgt indien wij failliet gaan. Het bedrag dat u terugkrijgt is maximaal €100.000 per klant per bank. Bij een en/of rekening heeft u samen tot €200.000 aan bescherming. Hebt u meerdere rekeningen bij Van Lanschot Kempen? Dan valt de som van uw spaartegoeden tot maximaal €100.000 per rekeninghouder onder het depositogarantiestelsel. Uw belegde vermogen valt niet onder het depositogarantiestelsel. Dit wordt door de wet Giraal effectenverkeer en het Beleggerscompensatiestelselvolledig beschermd. Hier leest u meer over het depositogarantiestelsel.
Evi Beheer
- Wat zijn de verschillen tussen Evi Beheer en Evi4Kids?
Bij Evi Beheer laat u ons uw vermogen beheren. U hoeft niet na te denken en te beslissen over welke fondsen moeten worden aangekocht. Wij nemen alle aan- en verkoopbeslissingen voor u en houden u daarvan op de hoogte. U hoeft alleen maar te bepalen met welk bedrag u wilt gaan beleggen.
Beleggen met Evi4Kids gaat ook via een beheerrekening, maar is voorzichtiger in het risicoprofiel (tot 13 jaar maximaal Offensief, vanaf 13 jaar maximaal Neutraal). Wanneer uw (klein)kind 18 jaar wordt, vervalt de beperking in de risicoprofielen.
- Hoe berekent Evi het rendement van mijn portefeuille?
Evi berekent één keer per maand de rendementen van de beleggingsportefeuilles. Dit is op de vierde beursdag van de maand. Alle beleggingsfondsen hebben dan de juiste koersen aangeleverd die nodig zijn voor deze berekening.
Evi berekent het rendement volgens de zogenaamde ‘Modified Dietz’ methode. Bij deze methode wordt de portefeuillewaarde aan het einde van een bepaalde maand afgezet tegen de portefeuillewaarde aan het begin van die maand. De waardeontwikkeling die hieruit resulteert, wordt gecorrigeerd voor eventuele stortingen en onttrekkingen tijdens de betreffende maand.
- Hoe wijzig ik mijn risicoprofiel bij Evi Beheer?
Het risicoprofiel kunt u gemakkelijk aanpassen in Mijn Evi. Log in en kies in het menu voor ‘Opdrachten’ en vervolgens ‘Profiel wijzigen’. U kunt één risicograad afwijken van het profiel dat wij u hebben geadviseerd, naar aanleiding van uw antwoorden bij onze vragenlijst.
Kunt u het gewenste profiel niet selecteren? Overweeg dan om opnieuw onze vragenlijst te doorlopen. Hiermee controleren wij of uw financiële situatie, de doelstellingen van uw beleggingen en de mate waarin u risico wilt lopen nog aansluiten bij het huidige risicoprofiel.
- Hoe en wanneer wordt de beheervergoeding afgeschreven bij Evi Beheer?
De beheervergoeding schrijven wij per kwartaal af. Hiervoor verkopen wij een deel van uw portefeuille, ter grootte van de verschuldigde beheersvergoeding.
Meer informatie leest u op de pagina Tarieven.
- Wat kost Evi Beheer?
De kosten voor Evi Beheer bestaan uit directe kosten en indirecte kosten die afhangen van uw risicoprofiel.
De directe kosten bestaan uit de beheervergoeding: een percentage van het gemiddeld belegd vermogen. Dit is afhankelijk van uw risicoprofiel.
De indirecte kosten verschillen per risicoprofiel door de afwijkende samenstelling van de portefeuille. Deze kosten brengen wij niet rechtstreeks bij u in rekening, maar zijn verwerkt in het rendement van het fonds waarin wordt belegd.
Kijk voor de percentages van de directe kosten en de percentages van de verwachte indirecte kosten per risicoprofiel op de pagina Tarieven.
- Kan ik op ieder moment de actuele waarde van mijn portefeuille opvragen?
In Mijn Evi kunt u op ieder moment de waarde van uw portefeuille inzien, via het portefeuilleoverzicht. De waarde van uw portefeuille is gebaseerd op de meest recent beschikbare waarden van de onderliggende beleggingsfondsen:
- Beleggingsfondsen die aan Euronext zijn genoteerd, zijn gewaardeerd tegen de transactieprijs van de vorige beursdag. Na ongeveer 16.00 uur is dit de transactieprijs van desbetreffende dag, als het een beursdag is.
- Overige beleggingsfondsen worden gewaardeerd tegen de laatst bekende intrinsieke waarden zoals die door de fondsen zijn afgegeven. Deze intrinsieke waarde volgt meestal de beursbeweging van één a twee beursdagen eerder. De intrinsieke waarde van een beleggingsfonds is de optelling van de waarde van de onderliggende beleggingen.
- Hoe boek ik geld over naar mijn Evi Beleggingsrekening?
U kunt geld overschrijven naar uw Evi Beleggingsrekening door uw bank opdracht te geven om een bedrag in euro over te boeken naar IBAN NL79FVLB0227161440 t.n.v. Stichting Beleggersgiro Van Lanschot onder vermelding van uw Evi-rekeningnummer en tenaamstelling. Dit is een tussenrekening. Alle overschrijvingen moeten afkomstig zijn van de tegenrekening die u hebt opgegeven. De tegenrekening moet dezelfde tenaamstelling hebben als de Evi-rekening.
- Kan ik beleggingsfondsen overboeken van en naar mijn Evi Beleggingsrekening?
Nee, u kunt geen beleggingsfondsen overboeken van en naar uw Evi-rekening. U kunt alleen geld overschrijven.
- Kan ik rood staan op mijn Evi-rekening?
Nee. U mag niet rood staan op uw Evi-rekening. Evi belegt alleen met het geld dat op uw rekening staat.
- Wanneer verwerkt Evi mijn aankoopopdracht als er vandaag geld op mijn rekening staat?
Een aankoopopdracht kan Evi alleen verwerken als u geld hebt bijgeschreven vanaf uw vaste tegenrekening op onze tussenrekening onder vermelding van uw Evi-rekeningnummer. Opdrachten die Evi ontvangt voor 11.00 uur, verwerkt ze dezelfde dag als het een beursdag is. Opdrachten die Evi ontvangt na 11.00 uur, verwerkt ze de eerstvolgende beursdag.
De verwerking van aankoopopdrachten kan worden vertraagd als Van Lanschot, de broker of de beurs waarop het beleggingsfonds wordt verhandeld gesloten is, bijvoorbeeld door een feestdag. Evi verwerkt uw opdracht dan op de volgende beursdag waarop alle betrokken partijen weer zijn geopend. De bevestiging van de aankoop van beleggingsfondsen duurt vervolgens doorgaans één à twee werkdagen.
Meer informatie over de verwerking en uitvoering van aankoopopdrachten vindt u in het Reglement Stichting Beleggersgiro Van Lanschot en bij de fondseninformatie op de website van Evi.- Wanneer verwerkt Evi mijn verkoop als ik vandaag een opdracht opgeef?
Verkoopopdrachten die Evi ontvangt voor 11.00 uur verwerkt Evi op dezelfde dag (als het een beursdag is). Opdrachten die Evi ontvangt na 11.00 uur verwerkt ze op de volgende beursdag.
De verwerking van verkoopopdrachten kan worden vertraagd als Van Lanschot, de broker of de beurs waarop het beleggingsfonds wordt verhandeld gesloten is, bijvoorbeeld door een feestdag. Evi verwerkt de opdracht dan op de volgende beursdag waarop alle betrokken partijen weer zijn geopend.
De verkoopopbrengst wordt in verschillende delen overgeschreven naar uw tegenrekening. Nadat Evi de verkoopopdrachten naar de verschillende fondsbeheerders heeft verstuurd, duurt het circa één à twee werkdagen voordat ze de verkoopkoers aan u bevestigt. Op dat moment ziet u ook de waarde van uw portefeuille afnemen met het verkoopbedrag. Vervolgens duurt het twee werkdagen voordat Evi de opbrengst daadwerkelijk (valutair) ontvangt en naar u kan overschrijven. De hele afwikkeling van een verkoopopdracht duurt dus circa vier à vijf werkdagen.
Meer informatie over de verwerking en uitvoering van verkoopopdrachten vindt u in het Reglement Stichting Beleggersgiro Van Lanschot en bij de fondseninformatie op de website van Evi.
Evi4Kids
- Kan ik voor mijn kleinkinderen een rekening openen?
Alleen (één van) de ouders (wettelijke vertegenwoordiger) kunnen een Evi4Kids-rekening openen. U mag dit als opa of oma zijnde wel zelf initiëren. U mag ook storten op deze rekening, maar u dient er rekening mee te houden dat uw storting naar de gekoppelde tegenrekening toe moet en dus niet rechtstreeks naar de Evi-rekening.
- Hoe boek ik geld over naar mijn Evi4Kids-rekening?
U kunt geld overschrijven naar uw Evi4Kids rekening door uw bank opdracht te geven om een bedrag in euro’s over te boeken naar IBAN NL79FVLB0227161440 t.n.v. Stichting Beleggersgiro Van Lanschot onder vermelding van uw Evi4Kids-rekeningnummer en tenaamstelling.
In het geval van één wettelijke vertegenwoordiger moet de tegenrekening op naam van desbetreffende wettelijke vertegenwoordiger staan of op naam van het kind.
In geval van twee wettelijke vertegenwoordigers moet de tegenrekening op naam van beide wettelijke vertegenwoordigers staan of op naam van het kind.
- Kunnen opa’s en oma’s zelf geld storten op een Evi4Kids-rekening?
Opa’s en oma’s kunnen niet direct geld storten op de Evi4Kids-rekening, maar dit kan wel via de gekoppelde tegenrekening. Een storting op de Evi4Kids-rekening moet afkomstig zijn van:
- een rekening van het minderjarige kind, of
- een rekening op naam van de ouder(s) of wettelijk vertegenwoordiger(s).
- Wat gebeurt er wanneer mijn kind 18 jaar wordt?
Een half jaar voordat uw kind 18 jaar wordt, krijgt u bericht van ons. De beleggingsrekening is vanaf de eerste werkdag na het bereiken van de 18 jarige leeftijd alleen beschikbaar voor uw kind. Uw kind moet dan zelf inloggen met de nieuwe inloggegevens die wij u hebben toegestuurd om de beleggingsrekening en het risicoprofiel te bepalen. Alle periodieke incasso’s bij de rekening voor uw kind worden beëindigd op de eerste werkdag na het bereiken van de 18 jarige leeftijd.
- Kan ik bevoegd blijven als mijn kind 18 jaar is?
Nee, de rekening wordt automatisch en volgens de wet overgezet op het kind. Als u niet wilt dat uw kind over het vermogen gaat beschikken, dan moet u de beleggingen verkopen. De opbrengst samen met het spaarsaldo kunt u dan overboeken naar de tegenrekening en vanuit daar overmaken naar de gewenste rekening. Dit kan wel fiscale consequenties hebben.
- Wanneer kan ik een beleggingsrekening aanvragen voor mijn kind?
U kunt een rekening openen voor uw kind, als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan.
- U bent als ouder de wettelijke vertegenwoordiger van uw kind.
- U mag beschikken over de ‘gelden’ van het kind. U bent niet ontheven uit uw ouderlijk gezag.
- U bent in bezit van een geldig legitimatiebewijs.
- Het kind mag volledig zelfstandig over de rekening beschikken als het 18 jaar wordt.
- Op het vermogen is geen sprake van wettelijke beperkingen, zoals bijvoorbeeld bewindvoering.
- Het kind woont in Nederland.
- De gelden vallen niet onder een BEM-clausule.
- In welke beleggingsprofielen kan ik bij Evi4Kids beleggen?
Met Evi4Kids kunt u beleggen in één van de vijf beleggingsprofielen; Zeer Defensief, Defensief, Neutraal, Offensief of Zeer Offensief.
- Hoe wijzig ik mijn risicoprofiel bij Evi4Kids?
Het risicoprofiel kunt u gemakkelijk aanpassen in Mijn Evi. Log in en kies in het menu voor ‘Opdrachten’ en vervolgens ‘Profiel wijzigen’. U kunt één risicograad afwijken van het profiel dat wij u hebben geadviseerd, naar aanleiding van uw antwoorden op onze vragenlijst.
Kunt u het gewenste profiel niet selecteren? Overweeg dan om opnieuw onze vragenlijst te doorlopen. Hiermee controleren wij of uw financiële situatie, de doelstellingen van uw beleggingen en de mate waarin u risico wilt te lopen nog aansluiten bij het huidige risicoprofiel.
- Hoe wordt de beheervergoeding afgeschreven bij Evi4kids?
De beheervergoeding brengen wij achteraf per kwartaal in rekening. Hiervoor verkopen wij ter grootte van de verschuldigde beheervergoeding een deel van uw portefeuille.
- Wat kost Evi4kids?
De kosten voor Evi4Kids bestaan uit directe kosten en indirecte kosten die afhangen van uw risicoprofiel.
De directe kosten bestaan uit de beheervergoeding: een percentage van het gemiddeld belegd vermogen. Dit percentage is afhankelijk van uw risicoprofiel.
De indirecte kosten verschillen per risicoprofiel door de afwijkende samenstelling van de portefeuille. Deze kosten brengen wij niet rechtstreeks bij u in rekening, maar zijn verwerkt in het rendement of de koers van het fonds waarin wordt belegd.
Kijk voor de percentages van de directe kosten en de percentages van de verwachte indirecte kosten per risicoprofiel op de pagina Tarieven.
Evi Pensioen
- Wat zijn de gevolgen als ik emigreer?
- Evi Pensioenbeleggen is beschikbaar voor fiscaal inwoners van Nederland. Verhuist u naar het buitenland? Dan kunt u de rekening meestal niet aanhouden. Dit kan ook gevolgen hebben voor het aankopen van een lijfrente-uitkering
- Kan ik van Evi Pensioenbeleggen geld opnemen?
Met Evi Pensioenbeleggen bouwt u met belastingvoordeel pensioenvermogen op, op een geblokkeerde rekening. De Belastingdienst stelt wel enkele eisen. Zo mag u uw opgebouwde vermogen niet tussentijds opnemen. Wilt u dat toch doen dan beëindigen wij uw rekening en brengen administratiekosten in rekening. Over het vrijgekomen geld moet u dan inkomstenbelasting en revisierente betalen.
- Wat zijn de risico’s van Evi Pensioenbeleggen?
- Bij het opbouwen van uw pensioen zijn er ook risico's waar u rekening mee moet houden. Beleggen zonder risico bestaat niet. De waarde van beleggingen schommelt en u loopt het risico uw inleg (deels) te verliezen. Het is belangrijk om u hier bewust van te zijn en uw inleg en beleggingskeuzes hierop af te stemmen.Ook moet u zich ervan bewust zijn dat de kosten van levensonderhoud stijgen in de loop der tijd. En het kan zo zijn dat u langer leeft dan u verwacht. U moet er dus voor zorgen dat het pensioenvermogen dat u wilt opbouwen voldoende is om ook in de toekomstig uw kosten te dekken.Voor meer hulp en uitleg bij het beoordelen van uw persoonlijke situatie, kunt u altijd een financieel adviseur raadplegen. Zij kunnen u helpen bij het nemen van weloverwogen beslissingen voor uw pensioenplanning. Bij Evi geven we geen advies.
- Waarin beleg ik met Evi Pensioenbeleggen?
Als u start met Evi Pensioenbeleggen geeft u ons opdracht om u in te delen in een leeftijdsgroep. Bij deze leeftijdsgroep hoort een standaardverdeling van uw inleg. Die wordt belegd in twee goed gespreide beleggingsfondsen van Kempen (Profielfonds 0 en 5). KPF 0 heeft een lager risicoprofiel dan KPF 5. U heeft u ons ook opdracht gegeven om uw beleggingsmix aan te passen. Hierdoor wordt het risico van uw beleggingen geleidelijk verminderd naarmate uw pensioendatum nadert. Dit helpt om de kans op grote waardedalingen te beperken en vermindert het risico op een lager pensioeninkomen. Lees hier meer over KPF 0 en KPF 5.
- Wanneer en hoe keert Evi Pensioenbeleggen uit?
Zes maanden voor de einddatum die u hebt gekozen voor Evi Pensioenbeleggen krijgt u van ons bericht dat u met uw pensioenvermogen een lijfrente-uitkering moet aankopen. Op dit moment biedt Evi zelf nog geen lijfrente-uitkering aan.
- Welke flexibiliteit biedt Evi Pensioenbeleggen?
- U bepaalt zelf hoeveel en wanneer u wilt inleggen, zolang dit past binnen uw jaarruimte. Uw geld staat op een geblokkeerde rekening en is niet tussentijds opneembaar.
- Is mijn geld veilig belegd bij Evi?
Voor de bescherming van uw vermogen kunt u gebruik maken van verschillende regelingen. Evi is een telg uit de ruim 280 jaar oude Van Lanschot-familie, en net als Van Lanschot valt Evi onder het depositogarantiestelsel, het beleggerscompensatiestelsel en de bescherming van de Wet giraal effectenverkeer. De manier waarop uw vermogen wordt beschermd is verschillend. De eerste twee stelsels werken met een vergoeding. Dit betekent dat u bij faillissement van Evi mogelijk in aanmerking komt voor een vergoeding tot een bepaald maximum. Kijk op de website van Van Lanschot voor meer informatie over het depositogarantiestelsel, het beleggerscompensatiestelsel en bescherming van uw beleggingen door de Wet giraal effectenverkeer.
- Wat is execution-only?
Execution-only beleggingsdienstverlening is dienstverlening waarbij de beleggingsonderneming alleen opdrachten ontvangt en uitvoert in opdracht van de klant en zelf geen advies geeft. Evi Pensioenbeleggen is execution-only dienstverlening.
- Wat is lifecycle?
Een beleggingsmethode waarbij het risico afneemt naarmate u dichter bij uw pensioenleeftijd komt. Het doel is om grote verliezen vlak voor uw pensioen te voorkomen.
- Wat kost Evi Pensioenbeleggen?
U betaalt eenmalige aanmeldkosten en daarna jaarlijkse kosten voor onze dienstverlening en de beleggingen. Als start met Evi Pensioenbeleggen via een adviseur dan betaalt u geen aanmeldkosten. Meer informatie over de kosten vindt u hier.
- Wanneer is Evi Pensioenbeleggen geschikt voor mij?
- Evi Pensioenbeleggen is voor mensen die binnen afzienbare tijd minimaal €2.500 pensioenvermogen willen opbouwen en een vaste uitkering willen aankopen en niet verder te beleggen. Het is mogelijk niet passend als dit niet bij uw doelen past, als u weinig beleggingservaring heeft, of als u niet zelf uw beleggingen wil beheren.Bij een hele lage inleg kan het zijn dat uw rendement niet opweegt tegen de kosten. We raden Evi Pensioenbeleggen dan af, als u niet van plan bent uw inleg te verhogen.Evi Pensioenbeleggen is een 'execution only' dienst. Dit betekent dat u zelf uw beleggingen samenstelt en beheert, zonder advies. Dit is passend voor mensen die de economische ontwikkelingen volgen, ervaring met beleggen hebben, en financiële en emotionele risico's kunnen dragen.
- Evi Pensioenbeleggen is een bancaire lijfrente, wat betekent dat?
Een bancaire lijfrente is een financieel product waarbij u geld op een geblokkeerde rekening zet voor uw pensioen. Een lijfrente bij een verzekeraar is een lijfrenteverzekering. Een lijfrente bij een bank of beleggingsinstelling wordt een bancaire lijfrente genoemd.
- Kan ik als zzp'er pensioen opbouwen?
Ja, als zelfstandige zonder personeel (zzp'er) kunt u ook pensioen opbouwen. Er zijn verschillende mogelijkheden, zoals een pensioenfonds voor zelfstandigen of zelf een bedrag bij elkaar sparen of beleggen. Of u kiest ervoor om zelf een pensioenpotje op te bouwen met belastingvoordeel. Dat kan met Evi Pensioenbeleggen.
- Hoeveel moet ik beleggen voor mijn pensioen?
Veel mensen vragen zich dit af. Het antwoord lijkt ingewikkeld maar met deze drie simpele regels krijgt u eenvoudig een idee hoeveel u nodig heeft voor uw pensioen. Wilt u een precieze berekening maken voor uw persoonlijke situatie? Dan is het slim om een financieel adviseur te raadplegen. Bij Evi geven we geen belastingadvies.
- Hoeveel mag ik maximaal inleggen?
Het maximumbedrag dat u jaarlijks mag inleggen voor uw pensioen. Het is het pensioentekort dat u in het vorig kalenderjaar hebt opgebouwd en daarom met belastingvoordeel zelf mag opbouwen. Bereken hier uw jaarruimte.
- Ik heb al een lijfrente. Kan ik overstappen naar Evi?
U kunt pensioenvermogen dat u bij een andere aanbieder met een lijfrente heeft opgebouwd overdragen naar Evi. Dat noemen we kapitaaloverdracht. Het voordeel van kapitaaloverdracht is dat u al uw pensioenvermogen bij elkaar houdt, waardoor u een beter overzicht heeft en mogelijk kosten bespaart. Hebt u al een of meerdere lijfrentes en wilt u deze kosteloos overzetten naar Evi van Lanschot? Dat kan eenvoudig met de Overstapservice van Evi.
- Wie kan een Evi Pensioenrekening openen?
Iedereen van 18 jaar of ouder, die in Nederland belasting betaalt kan een rekening openen voor Evi Pensioenbeleggen. Deze rekening mag alleen op uw naam staan.
- Wat is Evi Pensioenbeleggen?
Met Evi Pensioenbeleggen is een bancaire lijfrente waarmee u belegt om zelf een pensioenpotje op te bouwen. U bepaalt zelf hoeveel en wanneer u wilt inleggen, zolang dit past binnen uw jaarruimte. Het geld op uw pensioenrekening is bedoeld voor uw pensioen. U kunt het niet tussendoor opnemen.
- Wat gebeurt er met een Evi Pensioenrekening bij overlijden?
Als u komt te overlijden terwijl u nog bezig bent met het opbouwen van uw pensioen met Evi Pensioenbeleggen, dan valt het geld dat u al heeft opgebouwd in uw nalatenschap. De erfgenamen kunnen met dit geld een nabestaandenlijfrente aanschaffen.
- Wat gebeurt er wanneer ik mijn AOW-leeftijd bereik?
Zes maanden voor de einddatum die u hebt gekozen voor Evi Pensioenbeleggen krijgt u van ons bericht dat u met uw pensioenvermogen een lijfrente-uitkering moet aankopen. Op dit moment biedt Evi zelf nog geen lijfrente-uitkering aan.
- Kan ik al vóór mijn pensioenleeftijd een uitkeringsproduct aanschaffen en wat zijn de risico's?
Ja, dat mag. Maar de Belastingdienst stelt wel een aantal eisen aan het laten ingaan van uw lijfrente-uitkering voor uw AOW-leeftijd. De duur van de betalingen moet minimaal 20 jaar zijn, plus het aantal jaren dat u jonger bent dan uw AOW-leeftijd. Bijvoorbeeld, als u de betalingen 5 jaar voor uw AOW-leeftijd wilt laten ingaan, moeten deze minimaal 25 jaar duren. Houd er rekening mee dat de maximale duur van alle betalingen 30 jaar is.
- Wat als ik tussentijds wil stoppen met Evi Pensioenbeleggen en geen lijfrente wil aanschaffen?
Met Evi Pensioenbeleggen bouwt u met belastingvoordeel pensioenvermogen op, op een geblokkeerde rekening. De Belastingdienst stelt wel enkele eisen. Zo mag u uw opgebouwde vermogen niet tussentijds opnemen. Wilt u dat toch doen dan beëindigen wij uw rekening en brengen administratiekosten in rekening. Over het vrijgekomen geld moet u dan inkomstenbelasting en revisierente betalen.
- Ik heb fiscale vragen over pensioenbeleggen
Evi geeft geen belastingadvies, hiervoor verwijzen wij u naar een fiscaal adviseur.
- Is Evi Pensioenbeleggen fiscaal vriendelijk?
Met Evi Pensioenbeleggen bouwt u met belastingvoordeel pensioenvermogen op, op een geblokkeerde rekening. De Belastingdienst stelt wel enkele eisen. Zo mag u uw opgebouwde vermogen niet tussentijds opnemen. Wilt u dat toch doen dan beëindigen wij uw rekening.
- Wat is mijn jaarruimte?
Het maximumbedrag dat u jaarlijks mag inleggen voor uw pensioen. Het is het pensioentekort dat u in het vorig kalenderjaar hebt opgebouwd en daarom met belastingvoordeel zelf mag opbouwen. Bereken hier uw jaarruimte.
- Wat gebeurt er met mijn pensioen als ik ga scheiden?
Bij scheiding kan het tegoed verdeeld worden zonder fiscale gevolgen. Wij brengen daarvoor €150 opnamekosten in rekening. Beide partners moeten schriftelijk de verdeling doorgeven of een getekend echtscheidingsconvenant aanleveren. Uw deel gaat naar een nieuwe Evi Pensioenbeleggen-rekening op uw naam. Het deel van uw ex gaat naar een lijfrenterekening bij Van Lanschot Kempen of een andere bank. Uw ex moet deze rekening zelf openen.
- Wat is reserveringsruimte?
Er is een maximum aan wat u jaarlijks met belastingvoordeel mag opbouwen. Dat heet uw jaarruimte. Heeft u in de laatste 10 jaar niet al uw jaarruimte gebruikt? Dan heeft u extra ruimte over, dit noemen we de ‘reserveringsruimte’. U mag dit geld alsnog inleggen voor uw pensioen. De reserveringsruimte is per 1 januari 2024 verhoogd naar € 41.608. Op de website van de Belastingdienst kunt u berekenen hoeveel reserveringsruimte u heeft.
- Hoe kan ik geld inleggen op mijn Evi Pensioenbeleggen rekening?
Om geld in te leggen op uw Evi Pensioenbeleggen rekening (hierna: beleggingsrekening), maakt u het geld over van uw tegenrekening naar uw gekoppelde spaarrekening. Dit doet u door:
- Een overboeking te doen naar de tussenrekening van Evi: NL 63 FVLB 0226 3702 08, ten name van: Van Lanschot Kempen inzake Evi.
- In de omschrijving uw naam en het rekeningnummer van uw beleggingsrekening met de toevoeging -02 te zetten.
Stortingen moet u doen vanaf de vaste tegenrekening die u aan ons hebt opgegeven. De tenaamstelling van deze tegenrekening en uw beleggingsrekening moeten hetzelfde zijn. Is dat niet zo, dan kunnen wij uw geld niet accepteren. We maken het dan weer over naar u.
Conform uw instructie wordt uw inleg voor Evi Pensioenbeleggen automatisch door geboekt naar de beleggingsrekening en belegd. U kunt uw instructie voor inkomende gelden wijzigen in MijnEvi.
Lees voor meer informatie de voorwaarden van Evi Pensioenbeleggen.
Evi Sparen
- Hoe kan ik geld bijschrijven op mijn spaarrekening?
Inleggen op uw spaarrekening is doet u in 3 eenvoudige stappen. Zorg ervoor dat de naam op uw tegenrekening overeenkomt met die op uw Evi-rekening.
- Overboeking
Doe de overboeking vanaf uw betaalrekening naar NL63FVLB0226370208 t.n.v.: Van Lanschot Kempen inzake Evi. - Omschrijving
Vermeld in de omschrijving uw rekeningnummer, gevolgd door -02. - Rond af
Rond uw overboeking af, binnen twee werkdagen staat het bedrag op uw Evi spaarrekening.
Hebt u een rekening met Robecofondsen of bent u voormalig Robeco klant? Bekijk dan hier de stortingsinstructies.
Gaat u uw eerste inleg doen op uw gekoppelde spaarrekening bij Evi Pensioenbeleggen? Let op, lees dan de stortingsinstructies hier, bij de meestgestelde vragen over Evi Pensioen.
- Overboeking
- Hoe schrijf ik geld over naar mijn Evi beleggingsrekening?
U kunt geld overschrijven naar uw Evi Beheer, Evi Go of Evi4Kids beleggingsrekening door een bedrag over te maken naar de tussenrekening van Evi. Zet in de betalingsomschrijving uw Evi-rekeningnummer en tenaamstelling. Alle overschrijvingen moeten afkomstig zijn vanaf de gekoppelde tegenrekening. Uw tegenrekening moet dezelfde tenaamstelling hebben als de Evi-rekening.
Overschrijven naar uw Evi beleggingsrekening
Tussenrekening Evi: NL79 FVLB 0227 1614 40 Ten name van: Stichting Beleggersgiro Van LanschotDe beleggingen worden automatisch voor u aangekocht.
- Wanneer wordt mijn geld op mijn Evi Spaarrekening bijgeschreven als ik vandaag geld overschrijf vanaf mijn tegenrekening?
Dit duurt doorgaans een werkdag. Nadat uw bank de overschrijvingsopdracht heeft verwerkt, is het bedrag de eerstvolgende werkdag zichtbaar op uw Evi Spaarrekening.
- Wanneer zie ik dat mijn geld is bijgeschreven op mijn tegenrekening als ik vandaag geld overschrijf vanaf mijn Evi Spaarrekening?
Geeft u voor 11.00 uur uw opdracht voor overschrijving op via uw Mijn Evi-omgeving? Dan is het bedrag de eerstvolgende werkdag bijgeschreven op uw tegenrekening.
- Hoe schrijf ik geld over van mijn Evi Spaarrekening naar mijn gekoppelde tegenrekening?
U kunt geld overmaken van uw Evi Spaarrekening naar uw gekoppelde tegenrekening door in te loggen op Mijn Evi. Volg dan onderstaande stappen:
- Klik rechtsboven op uw 6-cijferige Evi-rekeningnummer.
- Selecteer uw Evi Spaarrekening, dit is uw 6-cijferige beleggingsrekening met toevoeging -02.
- Klik vervolgens op de paarse balk ‘Opdrachten’.
- Bij ‘Onttrekken’ kunt u het gewenste bedrag onttrekken.
- Kies vervolgens voor ‘Mijn tegenrekening met nummer xxx’ om het bedrag over te boeken naar uw vaste tegenrekening.
Het duurt ongeveer 24 uur voordat het bedrag is overgeboekt. Let op, voor Evi Pensioenbeleggen gelden andere instructies in verband met de mogelijke fiscale consequenties.
Wilt u een bedrag onttrekken van uw Evi Pensioen Spaarrekening?
Dan gelden bovenstaande stappen niet. Wij vragen u vriendelijk om hiervoor contact op te nemen met onze specialisten. Zij zijn bereikbaar op werkdagen van 08.30 tot 21.00 uur op telefoonnummer 020 – 354 45 45.
- Valt mijn spaarsaldo onder het depositogarantiestelsel (DGS)?
Ja, het spaargeld op uw beleggingsrekening bij Evi van Lanschot valt onder het depositogarantiestelsel. Het depositogarantiestelsel garandeert dat u uw spaargeld of een deel daarvan terugkrijgt indien wij failliet gaan. Het bedrag dat u terugkrijgt is maximaal €100.000 per klant per bank. Bij een en/of rekening heeft u samen tot €200.000 aan bescherming. Hebt u meerdere rekeningen bij Van Lanschot Kempen? Dan valt de som van uw spaartegoeden tot maximaal €100.000 per rekeninghouder onder het depositogarantiestelsel. Uw belegde vermogen valt niet onder het depositogarantiestelsel. Dit wordt door de wet Giraal effectenverkeer en het Beleggerscompensatiestelselvolledig beschermd.
Hier leest u meer over het depositogarantiestelsel.
- Hoe wordt de rente berekend en wanneer ontvang ik rente?
Op basis van de hoogte van uw spaargeld, rekenen wij iedere dag uit hoeveel de rente over uw spaargeld voor die dag is. In het begin van ieder kwartaal wordt de rente over het voorgaande kwartaal uitgekeerd, uitgaande van een variabel rentepercentage van 2% op jaarbasis.
Contact met Evi
Heeft u een vraag of wilt u een afspraak maken?
Neem contact op
Vul hieronder uw gegevens in en onze beleggingscoaches helpen u graag verder.