In de serie ‘Leer de kenner kennen’ spreken we deze maand met Thijn Knetemann, 33 jaar en Vermogenscoach bij Evi van Lanschot. Misschien kent u zijn naam uit de hockeywereld, want Thijn heeft ruim 10 jaar in Nederlands hoogste competitie gespeeld voor hij in 2023 de overstap maakte naar Evi van Lanschot.
Welke vaardigheden heb je meegenomen uit je hockeytijd?
''Samenwerken, discipline, doorzettingsvermogen, competitiviteit en communicatie. Tophockey vergt goede afstemming en samenwerking binnen het team. Hoe kun je elkaar op de juiste manier inzetten zodat iedereen z'n maximale waarde kan toevoegen. Communicatie is ook essentieel, tophockey gaat zo snel dat je diegene voor of naast je meteen moet coachen. Sturing en feedback geven zit er door die jaren heen dus wel in. Als tophockeyer wil je natuurlijk continu groeien en jezelf ontwikkelen, zodat je je kunt meten met de beste spelers van de competitie.”
Hoe helpen die vaardigheden je bij Evi?
“Ik probeer mijzelf ook continu te ontwikkelen door te blijven leren en veel te sparren met mijn collega-vermogenscoaches. Maar de vaardigheden die voor mij de meeste waarde toevoegen zijn discipline en doorzettingsvermogen. In mijn eerste maanden bij Evi heb ik de vereiste opleidingen succesvol afgerond en ben ik daarnaast gecertificeerd om particuliere klanten te adviseren. Zonder discipline en doorzettingsvermogen was dit niet zo snel gelukt."
Wat heeft je gemotiveerd om bij Evi te gaan werken?
“Evi is een jong en dynamisch bedrijf waar enorm veel gebeurt en waar mij de mogelijkheid wordt geboden om snel te leren, in combinatie met veel verantwoordelijkheid.”
Het is de ambitie van Evi om dé online vermogensbeheerder te zijn voor mensen die hun vermogen serieus nemen. Dat spreekt mij erg aan.
Waar spreek je klanten over?
“Ik bespreek hun huidige situatie en toekomstplannen. En we bepalen samen wat de optimale verhouding is van het vermogen in Evi Beheer: hoeveel risico de klant wil en kan lopen, wat is het gedeelte waar ze snel bij moeten kunnen in de vorm van sparen, en wat moet er voor de langere termijn worden ondergebracht in een van onze beleggingsoplossingen.”
Welke aspecten vind je belangrijk als het gaat om klanttevredenheid en het opbouwen van relaties met klanten?
“Ik merk in mijn gesprekken met klanten dat de eerste stap richting beleggen regelmatig als spannend wordt ervaren. En dat is begrijpelijk want beleggen brengt risico’s en kosten met zich mee, de klant kan immers (een deel van) zijn inleg verliezen. Vanaf het eerste moment hebben we daarom veel contact en ik hou mijn klanten op de hoogte van alles wat er gebeurt. Ook als ze zijn begonnen met beleggen bespreken we regelmatig hoe het gaat en of er nog vragen zijn. Klanten kunnen mij natuurlijk ook altijd zelf bellen als ze even willen sparren. Klanten waarderen het vooral dat we bij Evi met één aanspreekpunt werken.”
Heb je nog een tip?
“Spreid risico's door periodiek te beleggen. Als je op vaste momenten aankoopt, middel je de aankoopprijs over de gehele looptijd. Daardoor heeft een eventuele koersdaling minder grote invloed op het rendement.”
Wilt u mij persoonlijk spreken?
Heeft u ergens vragen over? Ik sta klaar om met u te sparren of u te begeleiden bij uw keuze.
Maak nu vrijblijvend een afspraak